Sunday, March 2, 2014

با اینکه زمان زیادی از ارائه این تکنولوژی ها گذشته و مطمئنا شما هم با آن ها آشنایی دارید اما از آنجا


ذهنیت استفاده از دو پردازنده جداگانه دسکتاپ بر روی یک برد از مدتها قبل وجود داشته اما مشکلاتی از تحقق این فکر ممانعت می کرده از جمله اینکه رابطه دو پردازنده با حافظه اصلی تمام پهنای باند ارتباطی را اشغال خواهد کرد و عملا پردازنده contact cleaner با دیگر قطعات پر سرعت مانند گرافیک نمی تواند ارتباط قابل قبولی را دلشته باشد.
اما این معماری نیز با به کارگیری چند تکنیک بر این مشکلات فایق آید. از این زمان به بعد تمام پردازنده های FX AMD بر مبنای معماری 4*4 طراحی می شوند (حتی در معماری K10 ). لازم به ذکر است که K8L اولین معماری است پردازدنده contact cleaner های آن مجهز به حافظه کاشه سطح 3 هستند.
با اینکه زمان زیادی از ارائه این تکنولوژی ها گذشته و مطمئنا شما هم با آن ها آشنایی دارید اما از آنجا که در مباحث بعدی درباره توسعه این تکنولوژی ها بحث می شود در ذیل اشاره ای کوتاه به این تکنولوژی ها می کنیم.
Integrated Memory Controller : هدف این تکنیک از بین بردن واسطه در ارتباط contact cleaner پردازنده با حافظه اصلی بوده و در نتیجه کاهش زمان دسترسی به حافظه (از 80 نانوثانیه contact cleaner به 45 نانو ثانیه) با بر قراری ارتباط مستقیم را به ارمغان آورده است برای این کار کنترلر حافظه مجتمع در پردازنده با دو خط ارتباطی 72 بیتی با حافظه ارتباط دارند که در پردازنده های سرور با حافظه DDR2 667 MHz رنج انتقال داده ای برابر 10.7 GB/s و در مدلهای دسکتاپ با 4 هسته در معماری 4*4 (که از حافظه های DDR2 1066 MHz در معماری K10 پشتیبانی می کنند) به رنج انتقال داده 25.6 GB/s دست یافته اند.
اما یک تکنیک مشکلاتی را هم برای AMD به وجود آورده است از جمله این که تغییر تکنولوژی contact cleaner برای پشتیبانی از حافظه های جدید بسیار پر هزینه خواهد بود به همین دلیل معمولا AMD از نظر زمانی دیر تر از اینتل از حافظه های جدید پشتیبانی می کند.
HyperTarsport : ایده اصلی از آنجا نشات گرفت که کنترلر حافظه مجتمع در پردازنده عملا تمام پهنای باند پردازنده را اشغال کرده بود به همین منظور از یک مسیر اختصاصی contact cleaner برای ارتباط دیگر قطعات سخت افزاری پرسرعت contact cleaner مانند VGA که احتیاج به پهنای باند گسترده دارند طراح شده. HT در نسخه اولیه فرکانسی برابر 2.0 GHz و رنج انتقال دادهای برابر 6.4 GB/s را داراست.
(Virtualization ( AMD-V : این تکنولوژی باعث افزایش قابلیت سیستم در هنگام ایجاد یک ماشین مجازی روی سیستم (مخصوصا برای پردازنده های سرور) با استفاده از کاهش لایه های میان برنامه های کاربردی و سیستم عامل است این فناوری که pacefica نام دارد یک رابط سخت افزاری با نام Hypervisor contact cleaner است که جایگزین Software Virtualization گشته است شکل شماره (1) به خوبی گواه این موضوع است.
در ابتدا قرار بر این بود این معماری فقط به سرور ها اختصاص یابد و بعد در اواسط 2007 هر سه گروه پردازنده ها (سرور دسکتاپ contact cleaner و موبایل) به سمت معماری K10 حرکت کنند اما اینگونه نشد و AMD ترجیح داد که تا سال 2007 همچنان پردازنده های سرور خود را با استفاده از معماری K8 (البته توسعه یافته آن) تولید کند و از ماه نوامبر سال جاری پردازنده های K10 با اسم رمز Barcelona را وارد بازار خواهد کرد.
لازم به ذکر است پیش از آنکه AMD به طور کامل به سوی معماری K10 حرکت کند در نیمه اول سال 2007 برای توسعه پردازنده contact cleaner های دسکتاپ سری موفق Athlon contact cleaner و Sempron خود اقدام به تولید پردازنده هایی با هسته های جدید (البته برمبنای K8 ) کرده که در جدول ذیل به توضیح آنها پرداخته contact cleaner ایم.
90nm
Sempron
اما معماری کامل تری که AMD برای توسعه پردازنده های چند هسته اي خود انتخاب کرده K10 نام دارد. اين معماری برای هر سه دسته پردازنده های موبایل دسکتاپ و سرور در نظر گرفته شده که حدودا از نوامبر سال 2007 در پردازنده های اين شرکت مبتنی بر اين معماری تولید خواهند شد.
K10 در ابتدا از فناوری contact cleaner ساخت 65 نانومتری تولید خواهند شد اما به تدریج در فاز دوم به سمت فناوری 45 نانومتری و همچنین پشتیبانی از حافظه های DDR3 با استفاده از سوکت جدید خود AMD3 حرکت خواهد کرد (همچنین بهره گیری از تکنولوژی SOI در ساخت پردازنده 45 های نانومتری).
از برتری های معماری K10 (که البته در تمام پردازنده هايی كه از اين معماری استفاده مي كنند وجود خواهد داشت) مي توان به استفاده از حافظه نهان سطح 1 سه طرفه ( 64KB ) با پهنای باند 128 bit افزایش دستورالعمل های SSE4A,MMX و رمزگشایی تمامی اين دستورالعمل ها به شیوه مسیر مستقیم و اضافه کردن 8 ثبات ( GPR ( General Purpose Register ثبات داده واحد پردازش در م د 64 بیتی.
در مورد تکنولوژی ( HT ( HyperTransport به کار رفته در اين معماری باید گفت که اين نسخه مجهز به HT3.0 است که قابلیت پشتیبانی کامل از نسخه بعدی اسلات کارت های گرافیک یعنی PCIExpress 2.0 (که مورد استفاده کارت های گرافیک MultiCore خواهد بود) را دارد.
در مورد سرعت HT3.0 باید گفت که در پرسرعت ترین نوع سرعت آن 5.2 GT/s خواهد بود و با وجود خطوط داده 16 بیتی خود به رقم باور نکردنی انتقال داده 41.6 GB/s دست یافته است که اين رقم دو برابر مقداری است که در نسخه قبلی ( HT2.0 ) دیده بودیم. contact cleaner
اين contact cleaner پردازنده ها تک چیپ و با چهار هسته خواهند بود که هر هسته از یک حافظه نهان سطح یک 64 کیلوبایتی ديتا و دستورالعمل و یک حافظه نهان سطح دو 512 کیلوبایتی به طور جداگانه برخوردار است و از 2MB حافظه نهان سطح سه به طور اشتراکی بین هر چهار هسته نیز بهره مي برد.
در معماری قبلی AMD تکنولوژی Cool n Quiet را ارئه کرده بود که بر طبق آن فرکانس کاری پردازنده متناسب با فعالیت سیستم تغییر مي کرد. در معماری K10 مي توان گفت که نوعی Cool n Quiet به کار رفته به طوری که کار کلی پردازنده بین هسته تقسیم مي شود( شكل 2) اين امر باعث مي شود که توان مصرفی پردازنده تا حد قابل ملاحظه contact cleaner اي کاهش یابد.
اما دسته دیگر پردازنده های دسک

No comments:

Post a Comment